maanantai 17. lokakuuta 2016

Cozumel, Meksiko

Meidän alkuperäinen Karibian risteilyreitti olisi ollut Nassau - Half Moon Cay - Grand Turk, mutta koska Bahamalla oli juuri meidän risteilyn aikaan hurrikaani, niin reitti jouduttiin muuttamaan. Meitä se ei onneksi haitannut, koska kumpikaan ei ollut aiemmin käynyt Meksikossa. Oltiin oikeastaan aika innoissamme, kun Meksiko on ollut jo pidempään molempien matkakohtelistan kärjessä. Mieleen pomppasi heti mielikuvat valkoisesta hiekasta, turkoosista merestä ja söpöistä palmuista. Oltaisiin ehkä kuitenkin haluttu Meksikon lisäksi käydä jossain toisessa maassa, mutta toisaalta nyt saatiin tutustua Meksikoon kunnolla, kun käytiin kahdessa eri kohteessa.

Alunperin mulla oli vähän ristiriitainen mielikuva Meksikosta. Vaikka mieleen juolahtikin ensimmäisenä ne täydelliset paratiisirannat, niin kuvittelin meksikolaisten olevan aikamoisia huijareita. Tuo jälkimmäinen mielikuva osoittautui kuitenkin vääräksi, sillä ainakin meidän kokemusten perusteella meksikolaiset oli ihanan puheliaita ja ystävällisiä ihmisiä. Meitä ei huijattu edes taksissa, jota on tapahtunut jokaikisellä aiemmalla reissulla. Dubaissa ja Madeiralla tyhmiä turisteja höynäytettiin pariinkin otteeseen liian hintavilla taksikyydeillä. Meksikossa etukäteen sovittu edullinen hinta piti siis paikkaansa ja terassillakin saatiin nauttia edullisista drinkeistä - toisinkuin Miamissa.

1-IMG_3034 1-IMG_3045 1-IMG_3040 1-IMG_3053 1-IMG_3056

Herättiin aamulla jo ennen seitsemää laittautumaan ja sen jälkeen pikaiselle aamiaiselle, jotta ehdittäisiin kierrellä Cozumelissa mahdollisimman paljon. Meillä oli onneksi reilusti aikaa Cozumelissa, sillä maissa oli aikaa olla aamukahdeksasta iltakahdeksaan. Heti laivasta ulospäästyä muhun iski ihan hirveä innostus, oli niin mahtavaa olla vihdoin yhdessä unelmakohteista, joista oon aiemmin vain haaveillut!

Aluksi kierrettiin pieni ylläolevissa kuvissa näkyvä satama-alue läpi, joka oli täynnä oikeastaan vain turistitavaraa myyviä kojuja, muutamia terasseja ja ravintoloita, erilaisten retkien myyjiä sekä taksialue, josta risteilymatkustajat pystyivät ottamaan taksin haluamaansa paikkaan. Suurin osa ihmisistä otti taksin rannalle, mutta me haluttiin ensin mennä katsastamaan Cozumelin keskusta. Se koituikin hyväksi ratkaisuksi, sillä taksi oli puolet halvempi keskustaan ja keskustasta taksi maksoi rannalle puolet vähemmän kuin satamasta. Päästiin siis samalla hinnalla keskustaan sekä rannalle, kuin jos oltaisi otettu taksi satamasta pelkästään rannalle.

1-IMG_3071 1-IMG_3084 1-IMG_3077

Cozumelin keskusta oli paljon pienempi kuin olin alunperin kuvitellut. Paljon turistikauppoja, terasseja, ravintoloita sekä muutamia liikkeitä. Lisäksi kadut ammottivat tyhjyyttään eikä osaa kaupoista oltu vielä edes avattu, kun oltiin niin ajoissa aamusta liikkeellä. Kierrettiin keskusta ympäri ja päätettiin sen jälkeen istahtaa hetkeksi terassille juomaan yhdet margaritat. Istuskeltiin rauhassa ja fiilisteltiin sitä, että me tosiaan ollaan nyt Meksikossa. Kun maksettiin lasku ja noustiin penkeistä ylös, niin molemmat todettiin, että nyt alkaa olla vähän hiprakka. Meksikossa alkoholijuomat oli siis "hieman" tujumpia kuin mihin täällä Suomessa on tottunut! :D

1-IMG_3095 1-IMG_3094

Seuraavaksi napattiin keskustasta taksi ja otettiin suunnaksi Paradise Beach. Meille sattui ihan mielettömän ihana taksikuski, joka ajelutti meitä syrjäisiä rantoja pitkin kohteeseen. Satuin nimittäin mainitsemaan, että rakastan maisemakuvien kuvaamista, niin hän sitten päätti näyttää meille vähän erilaista Meksikoa. Ei siis vain niitä turistirantoja. Kuski myös kertoi koko taksimatkan ajan meille tietoa Meksikosta ja meksikolaisesta kulttuurista, ja mainitsi myös, että Meksikossa inhotaan jenkkituristeja. Oli kuulemma kiitollinen, että kyytiin tuli kerrankin muita kuin jenkkejä. Kaiken lisäksi taksikyydin hinta oli täysin sama kuin ilman tällaisia maisema-ajeluita! Annettiin kuitenkin useampi dollari tippiä, kun saatiin kerrankin noin hyvää palvelua.

1-IMG_3116 1-IMG_3117 1-IMG_3112 1-IMG_3119 1-IMG_3130 1-IMG_3152

Paradise Beach oli ihana paikka, juuri sellainen kuin olin kuvitellut. Valkoista hiekkaa, turkoosi meri ja söpöjä palmuja. Tuohon alueeseen kuului suuri allasalue, ravintola/baari sekä pitkä hiekkaranta. Sisäänpääsymaksu alueelle oli vain 3 dollaria, ja se oikeutti noiden edellisten lisäksi myös vesiliukumäkien sekä erilaisten aktiviteettien kokeilua. Oli banaaniajelua ja vaikka mitä! Plussaa myös koko alueella moitteettomasti toimivasta ilmaisesta wifistä, jota tulikin käytettyä ahkerasti. Oli pakko päästä heti päivittelemään instagramia ja laittamaan kuvia kavereille!

1-IMG_3167 1-IMG_3174

Auringonoton, parin drinkin ja uimisen jälkeen lähdettiin väsyneinä takaisin satamaan päin. Meillä olikin pitkä päivä takana, kun poistuttiin laivasta aamulla yhdeksältä ja oltiin takaisin laivassa vasta seitsemältä illalla. Ennen laivaannousua kierrettiin vielä satama-alueella parissa kaupassa ostamassa muutamia matkamuistoja ja tuliaisia. Jääkaappimagneetti ja shottilasi oli tietenkin ensimmäiseksi etsittävä, koska kerään jokaisesta maasta sellaiset. Nyt mun kokoelma alkaakin pikkuhiljaa näyttää ihan kivalta jo!

Karibian risteilyllä nää kohdepäivät on ehdottomasti ihan parhaita. Ja Karibian risteily on ihan mahtava keksintö päästä näkemään kerralla useampi kohde. En malta odottaa, että pääsisin jo uudelle risteilylle ja uusiin kohteisiin! Päätän tän postauksen kuitenkin nyt tähän ja kerron lisää sitten seuraavassa postauksessa, etten paljasta kaikkea meidän reissusta jo tässä yhdessä postauksessa.

Onko joku muukin käynyt Meksikossa ja mitä piditte?

1. Mä oikeesti itken verta, samalla kun luen ja ihailen kuvia:DDD Mä en ole vuoteen päässyt tasan yhtään mihinkään ulkomaille (en laske Tukholmaa ja niitä risteilyitä..) ja tänne kun tulen niin saan nähdä kuvia ja lukea mun unelmasta, Miami, Karibian risteily ja valehtelisin jos väittäisin etten Meksikoonkaan olisi koskaan matkoja kuolannut. Just nuo rannat, ne on se mitä mä rakastan ja sit se margharita käteen! Tämä teidän loma kuulostaa mahtavalta ja just siltä miten itsekin viettäisin:) Lisää lisää, nää on ihanaa luettavaa ♥ Ja hei mulla kestää lukea näitä sun matkapostauksia puolet pidempään kun yleensä, mä vaan jumitun näihin kuviin tekstinpätkiä lukiessa:D

1. Haha, voi sua! :D ♥ Ja oon niin samaa mieltä, nuo unelmarannat yhdistettynä hyvään drinkkiin.. Se on se loman tarkoitus! En pysty itsekään selailemaan näitä kuvia, kun tulee heti sellainen fiilis, että on pakko päästä nyt heti ulkomaille :D Ja ihana kuulla, että tykkäät näistä matkapostauksista (vaikka ne sitä matkakuumetta pahentaakin)! :) ♥

2. Ja lisää vaan aivan ihania kuvia ♥ Kiva muutenkin lukea kokemuksia teidän reissusta :) Mun krooninen matkakuumeeni nousee oikein kunnolla pintaan taas...Pakko päästä pian jonnekkin muutakin kuin haaveissa ja unissa!

Erika

1. No sanoppa muuta! Hyvä että pystyy itsekään näitä katselemaan ilman, että tulee haikea olo! ♥ Ja mä tykkään hirveästi kertoa reissuista vähän enemmän, koska itselle on ollut suuri apu monien matkapostauksista. En olis varmasti uskaltanut lähteä koko Karibian risteilylle, ellen olis lukenut suomalaisten blogeista kokemuksia ja vinkkejä. :)